inaindia.reismee.nl

eerste werkweek in India

Vanaf 31 mei ben ik aan het werk bij WomenWeave, in Maheswar, een dorp in deelstaat Madhya Pradeshbij een weverij waar handmatig wordt geweefd en dat zich ten doel stelt om het handweven in ere te houdendoor middel van training, ontwerp van hedendaagse designs, productie en om voor de wevers de markten te openen. Er leven 7 miljoen mensen op het platteland in India die afhankelijk zijn van handmatig weven. In deze weverij werken zo’n 100 vrouwen. Ze werken hier graag omdat het een hele veilige werkomgeving is en ze onder elkaar zijn. En niet te vergeten geld verdienen met het maken van mooie, duurzame stoffen.

De organisate zorgt daarnaast voor kinderopvang, gezondheidszorg.

Er wordt hier hard gewerkt. De vrouwen in de weverij van 10.00 tot 18.00 uur en de staf doet er en schepje bovenop, die werkt door tot een uur of negen tien ‘s avonds. Zes dagen in de week bij 44 graden! Ik doe gewoon mee. Weekend kennen ze hier niet. Dinsdag is de vrije dag.

Het kantoor bestaat uit een ronde tafel met een van boven ons hoofd om de warmte te verdrijven. Dat maakt elkaar verstaan er niet gemakkelijker op.

Gisteren op eerste vrije een wandeling naar de Narmada rivier gemaakt, waar Maheshwar aan ligt. Prachtige foto’s gemaakt van de daar aanwezige activiteiten. Vooral vrouwen die aan het wassen. Ik heb namelijk vandaag mijn eerste vrije dag.

Deze week op het project aanwezig geweest bij de uitbetaling van de maandelijkse salarissen. Dat gaat zo: de supervisor van de weverij heeft een lijst, geld en kwitanties. Beurtelings worden de vrouwen ( en een paar mannen) geroepen om het salaris in ontvangst te nemen. Ieder kan op de lijst zien wat de ander verdient. Om te voorkomen dat de vrouwen bij thuiskomst het geld moeten afgeven hebben ze en gezamenlijke bankrekening in het dorp, waar ze hun geld opzetten. Hoe ze dat ritselen weet ik niet, maar het gebeurd.

‘s Morgens ga ik achter op de brommer bij mijn opdrachtgever naar het werk, net als alle Indiaase vrouwen achter op de brommer zitten. Soms nog met drie kinderen erbij.

Voor wie zich afvraagt wat ik hier doe? Deze organisatie wil een volgende stap maken. Ze willen vaststellen of de missie en visie moet worden herzien en willen graag een paar specifieke HR regelingen hebben uitgewerk. Met name voor de staf. Erg bijzonder omdat in India te doen! Het is namelijk erg lasting om staf naar dit plattelandsgebied te krijgen en om ze te houden.

Het is echt fantastisch om dit werk te mogen doen. Ik heb een heel bijzondere arbeidsvoorwaarde, nl een mevrouw die heerlijk eten kookt op het kantoor. Bijzonder toch?

Wordt vervolgd......

Reacties

Reacties

Martine van den Bosch

Ina, wat een andere wereld en wat een fantastische ervaring lijkt me dit. Ik zie je zitten achter op die brommer bij je opdrachtgever...en die van die het elkaar verstaan bemoeilijkt... Deze zo andere cultuur waar jij een aantal weken mag werken, super. Ik wens je nog heel veel ervaringen toe en zie uit naar je volgende reisverhaal.
Hartelijke groet,
Martine

Bas Scholtens

Hoi Ina,

Het klinkt allemaal als een gigantische uitdaging. Hopelijk brengt het uiteindelijk van wat je er van verwacht. Ik ben vandaag terug gekomen uit Varanasi en het lijkt mij heel leuk om binnenkort af te spreken om alles aan elkaar te vertellen.

Groet,

Bas

jet menger

Hallo Ina,

Bijzonder dat je dit doet! Wat voor stoffen worden er geweven?
Kijk ook eens naar mijn site en blog. Ik heb in februari sjaals ingekocht voor mijn webshop en ben op zoek naar projecten die mooie sjaals maken op een eerlijke manier(zonder kinderarbeid en uitbuiting) en ook verkoopbaar zijn hier in Nederland. We hebben sowieso nog contact. werk en geniet!
Groetjes Jet
www.jetmengersjaals.nl

Henk van der Leest

Dit is 'inclusief' denken en werken. Klasse! Take Care.

Joke Twigt

Hi Ina,
Mooi dat het je zo goed gaat daar in het verre India. Jouw verhaal is een feest van herkenning voor mij. Vooral achter op die brommer hield ik regelmatig mijn ogen dicht. Het verkeer is werkelijk onbeschrijfelijk chaotisch! Succes met je opdracht en breid je ervaring uit met zoiets unieks.
Ik zie uit naar je vervolg,
hartelijke groet Joke

Julie

Hallo Ina,
Wat leuk dat jij dit bent aan doen! Ik ga jouw verhalen met interesse volgen. Heel veel succes!
Gr.
Julie

Jan Dirk

Wat een mooi verhaal en wat geweldig dat mijn zus daar aan mee werkt. Bijzonder dat de arbeidsvoorwaarden daar dan toch een andere betekenis hebben dan hier. Maak er nog wat moois van en we zien elkaar eind deze maand.
Ik ga zo met Sandra naar retropop een festival hier in Emmen Lekker mee zingen met UB40 en de Dijk.
Dikke kus JD.

Laura

Hoi Ina.
Wat fantastisch!
Geniet ervan! Wij gaan zo voetballen!
x G.J. en Laura.

Renate Popken

Hoi Ina,
Wat een avontuur! Ik ga je volgen en wens je veel plezier en succes.
Tot wanneer blijf je daar?

Kees

Hoi Ina,

Hartstikke goed werk en wat een geweldige arbeidsvoorwaarde, MMmmmmm.

Gr.
Kees

Harry

Beste en Lieve Ina,

Ik vind het geweldig hoe jij daar deelneemt aan het leven en hoe jij jouw kennis en ervaring daar kan inzetten.
Bovendien ben ik ook erg trots op je dat je dit zomaar weer doet en regelt. Een geweldige ervaring rijker!
Misschien kun je wat leuke recepten " afkijken" van je persoonlijk kok, zodat je die weer kunt meenemen naar NL, dan kunnen we er straks hier ook van meegenieten.
Je gaat je goed, veel liefs...Harry en natuurlijk ook van onze mooie meiden en dikke kus!

Groetjes , Harry

Ineke Omvlee

Ha Ina,

Wat interessant allemaal om te lezen en nu ook de foto's erbij. Moest wel grinneken om je verhaal. Zeker ook het deel over je dagelijks tocht achterop de brommer. Zie je in gedachten zitten. Ik bewoner je om hetgeen je daar doet en vooral dat je in je uppie op stap bent gegaan. Sterke vrouw, geniet ervan! Ineke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!